Page 176 - pelan-pelaksanaan-geopark-negara
P. 176
PELAN PELAKSANAAN PELAN PELAKSANAAN 161
GEOPARK NEGARA GEOPARK NEGARA
Daripada model governans geopark (Rajah 6) di atas, institusi pengurusan
yang mempunyai struktur yang jelas dan efektif dengan kakitangan tetap dan terlatih
menjadi pemangkin kepada kelestarian pengurusan dana geopark. Pengurusan dana
yang efisien juga menjadi pemangkin kepada kemandirian sesebuah geopark pada
masa hadapan, khususnya dalam merancang pembangunan geopark tersebut dalam
aspek pelancongan, penglibatan komuniti setempat, pendidikan bagi tujuan
melestarikan warisan bumi, semula jadi, dan budaya.
Selain itu, dana juga diperlukan untuk mendapatkan pengiktirafan geopark
kebangsaan dan pelaksanaan pelan pengurusan. Selanjutnya, dana juga diperlukan
untuk tujuan pemantauan dan pengekalan geopark dan persediaan ke arah
mendapatkan status UNESCO Global Geopark (UGGp). Jumlah dana yang diperlukan
bergantung kepada tahap pembangunan dan perkembangan geopark tersebut.
12.2 POTENSI SUMBER DANA
Dana pengurusan geopark boleh diperolehi daripada beberapa sumber utama.
Pertama, sumbangan daripada kerajaan pusat, kerajaan negeri dan kerajaan
tempatan. Sumber dana ini perlulah diberikan secara berterusan sehingga geopark
tersebut mampu berdiri sendiri.
Kedua, sumbangan daripada entiti sektor swasta seperti institusi perbankan,
syarikat berkaitan kerajaan (GLC), syarikat swasta, pelabur utama, alumni, dan
koperasi. Sumber dana daripada entiti tersebut boleh membentuk konsortium dana
geopark yang membantu melestarikan kewangan sesuatu geopark.
Ketiga, sumbangan daripada individu dalam bentuk dana wakaf, endowmen,
pendanaan khalayak (crowdfunding) dan dana perseorangan. Sumber dana ini boleh
diperolehi melalui pelbagai saluran pemasaran secara digital dan bukan digital yang
memupuk anggota masyarakat untuk bersama-sama menyumbang bagi
merealisasikan pembangunan sesuatu geopark.
Keempat, geopark juga perlu mempunyai daya kreativiti dan inovasi yang tinggi
untuk mempelbagaikan sumber pendapatan melalui kadar caj/kutipan tiket yang
munasabah, sewaan premis, penghasilan produk tempatan dan cenderamata,
penganjuran festival, aktiviti Corporate Social Responsibilities (CSR) dan sebagainya.