Page 33 - Garis Panduan Perolehan Teknologi Maklumat & Komunikasi (ICT) Kerajaan
P. 33
Garis Panduan Perolehan ICT Kerajaan
2.2 Peruntukan
2.2.1 Agensi hendaklah memastikan Anggaran Peruntukan Belanja Mengurus atau
Belanja Pembangunan bagi perolehan ICT yang akan dilaksanakan telah
diluluskan dan mencukupi.
2.2.2 Penentuan peruntukan perlu mengambil kira semua aspek yang terlibat seperti
skop projek, kompleksiti projek, lokasi projek, sumber tenaga kerja, perkakasan,
perisian, sumber-sumber lain yang diperlukan, latihan, integrasi dengan sistem
aplikasi sedia ada atau penglibatan Agensi lain dan sebagainya.
2.3 Kajian Pasaran
Agensi hendaklah membuat kajian pasaran bagi mendapatkan maklumat berhubung
dengan teknologi terkini, produk yang ditawarkan, harga pasaran serta maklumat
pembekal. Kakitangan Agensi yang menguruskan perolehan ICT digalakkan mewujudkan
jalinan yang baik dengan kakitangan Agensi lain yang terlibat dalam bidang tugas yang
sama supaya boleh berkongsi maklumat dan pengalaman berhubung aktiviti perolehan
ICT yang dilaksanakan dan isu-isu spesifik berkaitan aktiviti tersebut.
2.4 Penentuan Skop Dan Cost Benefit Analysis
2.4.1 Agensi hendaklah mengambil kira peruntukan Kerajaan dan prinsip perbelanjaan
berhemah bagi memastikan skop perolehan ICT adalah memenuhi keperluan
sebenar dan perolehan yang dilaksanakan akan memberi nilai faedah terbaik. Isu-
isu berikut perlu diberi perhatian dalam menetapkan skop perolehan:
(a) Perolehan ICT yang dicadangkan hendaklah memenuhi keperluan dan dapat
direalisasikan dalam tempoh yang ditetapkan berdasarkan peruntukan yang
diluluskan.
(b) Tahap keupayaan barangan/sistem aplikasi yang diperlukan oleh Agensi.
(c) Perolehan yang dicadangkan hendaklah dapat memberi nilai faedah terbaik
dengan mengambil kira keupayaan sistem (contohnya ruang storan dan saiz
memori) bagi tempoh sekurang-kurangnya tiga (3) tahun selepas tarikh siap
projek serta mengambil kira total cost of ownership (kos projek, pentadbiran,
khidmat sokongan dan penyelenggaraan).
2.5 Penentuan Perkhidmatan Penyelenggaraan & Sokongan
2.5.1 Agensi perlu memberi keutamaan untuk melaksana sendiri perkhidmatan
penyelenggaraan dan khidmat sokongan bagi projek ICT.
2.5.2 Sekiranya Agensi ingin melaksanakan perkhidmatan penyelenggaraan dan
sokongan bagi projek ICT secara out sourcing, keperluan transfer of technology
perlu diambil kira di dalam skop pelaksanaan projek.
23