Page 34 - Garis Panduan Perolehan Teknologi Maklumat & Komunikasi (ICT) Kerajaan
P. 34

Garis Panduan Perolehan ICT Kerajaan


                     2.5.3    Agensi hendaklah mengenal pasti perkhidmatan penyelenggaraan dan sokongan
                              yang  diperlukan  dengan  mengambil  kira  jumlah,  kadar,  skop  dan  tempoh
                              perkhidmatan yang diperlukan kerana ia memberi kesan kepada kos keseluruhan
                              (whole life cost) perolehan.

                     2.5.4    Agensi  hendaklah  memastikan  perolehan  perkhidmatan  penyelenggaraan  dan
                              sokongan  bagi  perkakasan/perisian/sistem  aplikasi/rangkaian  dan  lain-lain
                              berkaitan  dengan  projek  ICT  dirancang  untuk  dilaksanakan  selepas  tamat
                              tempoh waranti.

                     2.5.5    Agensi hendaklah memastikan kos perkhidmatan penyelenggaraan dan sokongan
                              diperincikan  dan  tidak  ditetapkan  secara  lump  sum.  Kos  alat  ganti  perlu
                              diasingkan  dan  ditetapkan  siling.  Bayaran  hendaklah  dibuat  berdasarkan  kerja
                              sebenar yang disiapkan.

                     2.5.6    Bagi  projek  pembangunan  sistem  aplikasi,  Agensi  hendaklah  memastikan  kos
                              penyelenggaraan  sistem  aplikasi  tidak  dimasukkan  dalam  kos  kontrak  projek
                              pembangunan sistem aplikasi. Walau bagaimanapun, Agensi boleh mendapatkan
                              anggaran kos perkhidmatan penyelenggaraan daripada syarikat sebagai panduan
                              untuk  pelaksanaan  perkhidmatan  penyelenggaraan  selepas  tamat  tempoh
                              waranti.

                     2.5.7    Bagi  perkhidmatan  penyelenggaraan  dan  sokongan  yang  melibatkan  kekangan
                              teknologi,  design atau infrastruktur seperti perkhidmatan  rangkaian, Agensi
                              disarankan supaya menetapkan tempoh kontrak minimum dua (2) tahun.

                     2.5.8    Agensi  hendaklah  memastikan  perkhidmatan  penyelenggaraan  dan  sokongan
                              yang dibuat meliputi sekurang-kurangnya perkhidmatan berikut:

                        (a)  Pembaikan (Corrective)
                              Pembaikan  yang  dilakukan  ke  atas  perkakasan/perisian/sistem  aplikasi  yang
                              disebabkan oleh kerosakan, bugs dan sebagainya.

                        (b)  Pencegahan (Preventive)
                              Tindakan  proaktif  yang  dibuat  secara berkala untuk memastikan perkakasan/
                              perisian/ sistem aplikasi beroperasi dengan lancar dan sempurna.


               2.6  Pemilihan Produk

                     2.6.1    Agensi  hendaklah  memastikan  produk  yang  dipilih  berasaskan  open  standard
                              serta  memberi  keutamaan  kepada  produk  yang  berasaskan  teknologi  sumber
                              terbuka (open source). Agensi juga digalakkan melaksanakan dasar Perkongsian
                              Pintar selaras dengan peraturan yang dikeluarkan oleh MAMPU, JPM.










                                                         24
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39