Page 39 - Garis Panduan Perolehan Teknologi Maklumat & Komunikasi (ICT) Kerajaan
P. 39

Garis Panduan Perolehan ICT Kerajaan



                                                       BAB 3

                                         PELAKSANAAN PEROLEHAN ICT


               3.1  Mewujudkan Struktur Tadbir Urus Projek ICT

                     3.1.1    Agensi hendaklah mengenal pasti dan menubuhkan struktur tadbir urus projek
                              selaras dengan Panduan Pelaksanaan Pengurusan Projek ICT Sektor Awam yang
                              dikeluarkan  oleh  MAMPU,  JPM  bagi  mengurus  dan  memantau  pelaksanaan
                              projek dari peringkat awal hingga penyerahan projek.

                     3.1.2    Setiap  projek  ICT  mestilah  mempunyai  struktur  tadbir  urus  yang  jelas  terma
                              rujukannya  bagi  memantau  kemajuan  pelaksanaan  projek  ICT.  Setiap  ahli
                              jawatankuasa berkaitan perlu dilantik secara rasmi dan seterusnya dimaklumkan
                              terma rujukan masing-masing.

                     3.1.3    Struktur tadbir urus utama dalam pelaksanaan setiap projek ICT adalah seperti
                              berikut:

                        (a)  Jawatankuasa Pemandu Projek

                              (i)   Bertanggungjawab  dalam  melulus  dan  mengesahkan  pelaksanaan  setiap
                                    peringkat  projek  berdasarkan  kepada  cadangan  dan  perakuan  yang
                                    dikemukakan oleh Jawatankuasa Teknikal Projek dan Pasukan Projek.

                              (ii)   Mesyuarat hendaklah diadakan sekurang-kurangnya empat (4) kali dalam
                                    tempoh projek atau mengikut keperluan.

                              (iii)  Perincian keahlian dan bidang tugas Jawatankuasa Pemandu Projek seperti
                                    di Lampiran 3A.

                        (b)  Jawatankuasa Teknikal Projek

                              (i)   Bertanggungjawab  dalam  memutuskan  perkara-perkara  teknikal  di  dalam
                                    projek tersebut.

                              (ii)   Mesyuarat  dan  perjumpaan  hendaklah  diadakan  sekurang-kurangnya
                                    sebulan sekali sepanjang tempoh projek atau mengikut keperluan.

                              (iii)  Perincian keahlian dan bidang tugas Jawatankuasa Teknikal Projek seperti
                                    di Lampiran 3B.

                        (c)  Pasukan Projek

                              (i)   Setiap projek ICT perlu mewujudkan Pasukan Projek yang mesti diterajui
                                    oleh  personel  ICT  yang  kompeten  dan  berkemahiran  dalam  pengurusan
                                    projek ICT.




                                                         29
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44