Page 41 - Garis Panduan Perolehan Teknologi Maklumat & Komunikasi (ICT) Kerajaan
P. 41
Garis Panduan Perolehan ICT Kerajaan
3.5.2 Spesifikasi teknikal tidak boleh dibuat berdasarkan kepada sesuatu jenama atau
buatan. Sekiranya tidak dapat dielakkan, ungkapan ‘atau persamaan’ hendaklah
digunakan.
3.5.3 Spesifikasi hendaklah dibuat berasaskan fungsi penggunaan dan sekurang-
kurangnya memenuhi piawaian Malaysia atau piawaian antarabangsa yang
diiktiraf oleh Kerajaan. Sekiranya barangan tersebut tidak mempunyai sebarang
piawaian, Agensi hendaklah memastikan barangan yang ditentukan adalah sesuai,
selamat digunakan dan dijamin oleh pembuatnya atau syarikat.
3.5.4 Spesifikasi yang disediakan hendaklah ditanda aras (benchmark) dengan barangan
buatan tempatan yang memenuhi piawaian yang diiktiraf.
3.5.5 Agensi hendaklah memastikan Jadual Harga dalam spesifikasi Sebut Harga/
Tender bagi perkakasan (bahan/barangan) ICT yang dimport hanya mempunyai
satu jenis harga tawaran sahaja iaitu sama ada CIF, FOB atau pun Ex-Stock
bergantung kepada keperluan Agensi.
3.5.6 Agensi hendaklah menyatakan dengan jelas keperluan projek seperti skop
projek, bilangan unit, kapasiti, lokasi, output yang diperlukan, standard yang
digunapakai, latihan dan sebagainya.
3.5.7 Jawatankuasa Spesifikasi hendaklah diberi masa secukupnya dan bersesuaian
dengan perolehan yang dibuat untuk merangka dan mewujudkan spesifikasi yang
sempurna dan jelas.
3.6 Butiran Terma Rujukan (TOR)
3.6.1 Bagi perkhidmatan perunding ICT, Agensi hendaklah menyediakan TOR dan
skop kerja dengan jelas dan bersesuaian dengan keperluan projek/kajian. Agensi
hendaklah memastikan perunding mengambil kira semua unsur cukai semasa
mengemukakan Cadangan Kos bagi sesuatu projek/kajian yang akan
dilaksanakan. Kerajaan tidak akan membenarkan sebarang pengecualian
berhubung perkara ini.
3.6.2 TOR hendaklah mengandungi sekurang-kurangnya perkara-perkara berikut:
(a) Latar belakang projek/ kajian;
(b) Objektif pelantikan perunding;
(c) Skop perkhidmatan perunding;
(d) Tempoh perkhidmatan perunding;
(e) Kaedah penetapan kos perkhidmatan perunding;
(f) Deliverables (output yang dihasilkan);
(g) Maklumat yang boleh disediakan oleh Kerajaan kepada perunding;
(h) Brif projek; dan
(i) Perkara-perkara lain yang berkaitan.
3.6.3 Butiran terperinci TOR hendaklah merujuk Manual Perkhidmatan Perunding,
Kementerian Kewangan yang berkuat kuasa.
31